Co trzeba mieć, aby otworzyć biuro rachunkowe: Wielu księgowych ma dosyć pracy na etacie i poważnie myśli o otwarciu własnego biura rachunkowego. Świadczenie usług finansowo-księgowych wydaje się być dochodowe, jednak wymaga również poniesienia wysokich kosztów. Co będzie nam potrzebne do otwarcia biura księgowego? Odpowiadamy.
Biuro rachunkowe – wymagania?
Na początku zaznaczmy, że obecnie nie ma żadnych specjalnych wymagań wobec osób, które chcą otworzyć biuro rachunkowe. Do niedawna właściciel musiał posiadać odpowiednią licencję, dziś usługowego prowadzenia księgowości może podjąć się każdy. Nie zmienia to jednak faktu, iż wykształcenie oraz doświadczenie są w tym fachu bardzo cenne. Właściciel biura rachunkowego niebędący księgowym może zostać jedynie jego managerem. Księgowości nie sposób nauczyć się w kilka tygodni – do tego potrzeba wielu lat. Uproszczona, a tym bardziej pełna księgowość jest bardzo trudna do prowadzenia. Miejmy jednak świadomość, że otwarcie własnego biura rachunkowego nie wymaga spełnienia żadnych przesłanek ustawowych. Te zostały bowiem kilka lat temu zniesione.
Kapitał na start
Każda działalność gospodarcza wymaga posiadania odpowiedniego kapitału na start. Pewną jego część możemy pozyskać za pomocą pożyczek lub dotacji, jednak musimy mieć także swoje oszczędności. Ile potrzebujemy na otwarcie biura rachunkowe? Zastanówmy się najpierw, co będzie nam potrzebne. Początkujący księgowy może prowadzić biuro we własnym mieszkaniu. Zmniejszy dzięki temu koszty wynajmu powierzchni gospodarczej. Niemniej jednak tego typu rozwiązanie jest zwyczajnie niewygodne. Klienci będą odwiedzać nas we własnym domu, a co więcej będą znać nasz adres, co nie jest zbyt bezpiecznie. Dlatego pomyślmy o tym, aby wynająć przynajmniej małe pomieszczenie na sam początek. Jego koszt to około 1 000 zł miesięcznie. W większym miastach zapłacimy nieco więcej, około 1 500 zł miesięcznie. Do prowadzenia ksiąg rachunkowych potrzebujemy dobrego sprzętu oraz programu księgowego. Koszt wykupienia licencji to około 1 200 zł rocznie, czasami więcej. Dobry sprzęt będzie kosztował nawet i 5 000-6 000 zł. Jest to jednak inwestycja w bezpieczeństwo i wygodę pracy. Początkujący księgowy potrzebuje także podstawowego wyposażenia biura, jakim jest biurko oraz przynajmniej drukarka. Jego koszt jest nieduży – na początek wydamy około 2 000-3 000 zł. Ważne jest też posiadanie strony internetowej oraz jej odpowiednie wypromowanie. Może nas to kosztować 2 000-3 000 zł. Nie zapominajmy o składkach ZUS, których wysokość oscyluje w okolicach 2 000 zł. Możemy jednak uniknąć ich płacenia, jeśli przysługuje nam czasowe zwolnienie. Dlaczego wszystkie te koszty musimy wziąć pod uwagę? Ponieważ nasze biuro w ciągu pierwszych kilku miesięcy nie będzie na siebie zarabiać. Dzieje się tak zawsze po rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej. O ile zakup sprzętu możemy sfinansować kredytem, o tyle składki ZUS musimy zapłacić z własnej kieszeni. Uwzględnijmy więc wszystkie potencjalne wydatki w naszym biznesplanie. Będzie on niezbędny do pozyskania finansowania, ale również ustalenia progu opłacalności prowadzenia biura rachunkowego.
Cennik dopasowany do potrzeb
Cennik biura rachunkowego zależy przede wszystkim od miejscowości, w której jest ono prowadzone. Wyższe ceny obowiązują w większym miastach. Dzieje się tak z prostego powodu – tam koszty życia i prowadzenia działalności są większe. Właściciel biura rachunkowego musi także zdecydować się na rodzaj usług, jakie będzie świadczył. Oczywistym jest, że będzie to prowadzenie księgowości uproszczonej i pełnej. Do tego, ostatecznie, powoływane jest biuro rachunkowe. Możemy jednak świadczyć także inne usługi, na przykład prowadzenie kadr i płac czy doradztwo podatkowe, jeżeli posiadamy odpowiednie uprawnienia. W cenniku uwzględnijmy także ewentualne promocje oraz pakiety dla przedsiębiorców. Pamiętajmy, że cena za prowadzenie księgowości musi być zawsze ustalone indywidualnie. Podawanie sztywnych cen jest bardzo nieprofesjonalne. Co więcej, może być krzywdzące zarówno dla klienta, jak i dla samego biura rachunkowego. Ustalmy jednak widełki cenowe, którymi będziemy się posiłkować podczas rozmów z klientami.
Pomysł na promocję biura
Każdy właściciel biura rachunkowego musi pamiętać o działaniach, mających na celu jego wypromowanie. Pozyskanie klienta jest w dzisiejszych czasach trudne, lecz nie niemożliwe. Pamiętajmy, że dobra reklama to przede wszystkim reklama internetowa. Zadbajmy więc o wygląd naszej strony internetowej. Na początku możemy proponować klientom korzystne rabaty oraz nieco niższe ceny. Dobrze również zadbać o reklamę tradycyjną, na przykład w postaci ulotek. Dużą popularnością cieszy się także marketing szeptany. Wśród naszej rodziny lub znajomych wiele osób z pewnością prowadzi działalność gospodarczą. Nie wszyscy jednak są zadowoleni ze swojego biura rachunkowego, dlatego możemy zaproponować im zmianę. Pomysł na reklamę musi posiadać każdy przedsiębiorca. W kontekście biur rachunkowych jest to szczególnie ważne. Na rynku panuje bowiem duża konkurencja, co utrudnia pozyskanie klienta.